Program 2023-2027

Kortprogram forside

Kortprogram bakside

Miljøpartiet De Grønne vil skape en grønnere, varmere, mer menneskevennlig og attraktiv kommune å bo i. Vi vil ha gode oppvekstsvilkår og levende lokalsamfunn der færre er ensomme og vi har mer tid til hverandre.

Her er vårt nye program for de neste fire årene.

Natur, klima og miljø.

Naturen er umistelig for mange flere arter enn oss mennesker, med verdi langt utover den nytte vi drar av den. Menneskelig aktivitet forårsaker i dag en masseutryddelse, som følge av blant annet hurtig nedbygging, oppstykking og ødeleggelse av natur. FNs naturpanel har oppsummert konsekvensene av denne politikken med full vitenskapelig tyngde: Naturen tåler det ikke, og vi tåler ikke at naturen blir ødelagt. I Sola har flere partier vedtatt boligutbygging på Kvithei. Her har MDG hele tiden kjempet imot, og det skal vi fortsette med.

I et Europa i krig, ser vi tydeligere at matsikkerheten og tilgangen på mat er viktigere enn noen gang. Norge importerer store mengder mat, og har en selvforsyningsgrad på rundt 40%. Klimaendringer bidrar i større grad til at avlinger i hele verden, også i Norge, går tapt som følge av blant annet tørke, økte temperaturer og ekstremnedbør. Det betyr at vi ikke kan belage oss på å importere like mye mat som vi gjør nå i framtiden, og Sola kommune må derfor ta sin del for å øke Norges selvforsyningsgrad. Det innebærer å stanse nedbygging av matjord og fokusere på å øke matproduksjonen i kommunen, også på økologiske prinsipper.

Sola MDG vil:

• Bevare kystlandskapet og stanse nedbyggingen av strandsonen.
  • Verne Kvithei mot boligutbygging.
  • Verne all matjord mot nedbygging til bolig, næring, vei og andre formål.
  • Fokus på å øke produksjonen av kortreist mat.
  • Legge til rette for urbant landbruk ved at for eksempel velforeninger eller utbyggere av boligområder kan lage felles kjøkkenhage for beboere der beboerne selv kan dyrke spiselige vekster.
  • Bygge flettemurer fra en lokal utvikler på Bærheim i offentlige rom som for eksempel lekeplasser eller parkområder, hvor man kan plante blomster og spiselige vekster som vil farge muren til en grønn og “spiselig” mur, og skape glede og hygge.
  • Legge bedre til rette for pollinerende insekter i areal- og transportplanlegging og i landbruket.
  • Styrke kompetanse, forebygging og beredskap i Sola kommune for håndtering av flom, ekstrem tørke og andre naturfarer.
  • Som hovedregel stille krav om grønne tak, solenergi eller andre miljøvennlige klimatilpasningstiltak for alle kommunale nybygg og ved rehabilitering av takflater.
  • Momsfritak for reparasjon og vedlikehold, samt satse på gjenbruk.
  • Innføre handlingsplan for dyrevelferd.
  • Beholde gressbanene
  • Sørge for hurtig opprettelse av planlagte hjertesoner i nærheten av skoler.

Helse og omsorg.

God, grønn helsepolitikk er å forebygge sykdom og gi god helsehjelp når det er nødvendig. Det er å sikre mennesker gode liv og en god livskvalitet både med og uten sykdom. Vi vil ha et sterkt offentlig helsevesen som sikrer alle rett til god behandling, hvor det private kun er et supplement. MDG mener det er viktig å motvirke en todeling av helsevesenet der personer med god økonomi kan kjøpe seg til bedre behandling.

Hjemmerehabilitering er et viktig og nødvendig satsingsområde i Sola. Vi ser likevel at vi bør bruke mer penger på forebygging av eksempelvis fall. Forebygging koster samfunnet betydelig mindre, enn det gjør å behandle og rehabilitere. Derfor er det lurt, mener vi, å styrke fysioterapitjenesten til dette formålet.

Psykisk helse har blitt viet stor oppmerksomhet i kjølvannet av koronapandemien. Det er bra at vi nasjonalt ser en generell styrking på denne fronten, likevel er vi langt fra mål. Vi trenger flere tiltak og lavterskeltilbud, og ikke minst må det bevilges økte midler til bemanning. Skolehelsetjenesten må vurderes styrket med ikke bare helsesykepleiere, men også yrkesgrupper som for eksempel psykiatrisk sykepleier, sosionom, vernepleier eller andre med kompetanse innen psykisk helse. Vi vil også slå et slag for flere sosiallærere i skolen.

Vår helsepolitikk bygger på tillit til fagfolkene. Det er de som vet best hvordan behandling og hjelp bør foregå og under hvilke rammer, mens det er politikernes oppgave å i størst mulig grad tilrettelegge for en arbeidshverdag som bidrar til at de kan gi denne hjelpen.

Sola MDG vil:

• Trappe opp den psykiske helsetjenesten, med spesielt fokus på ungdom og tidlig innsats.
  • Styrke skolehelsetjenesten.
  • Øke driftstilskuddet for fysioterapeuter slik at det blir flere fysioterapeuter med kommunal driftsavtale. Styrkingen ønsker MDG å bruke spesielt på forebyggende tiltak for personer over 65 år med for eksempel styrketrening og varmtvannstrening.
  • Bygge flere omsorgsboliger for personer med psykiske og fysiske problemer/sykdommer inkludert rusavhengige og skape flere gode aktivitetstilbud for disse på et samlet sted. Dersom ingen kommunale tomter egner seg eller svarer helt til behovet, må kommunen vurdere å kjøpe nye tomter til dette formålet.
  • Styrke jordmortjenesten i kommunen slik at jordmødre kan tilby tidlig hjemmebesøk etter fødsel til alle, ikke bare førstegangsfødende, samt tilby 6-ukers kontroll etter fødsel for mor.
  • Legge til rette for at ideelle organisasjoner og frivillige kan tilby tjenester som supplerer det offentlige helsevesenet.
  • Heve kompetansen i helsesektoren ved å ha stipendordninger for helsepersonell som ønsker å ta relevant master- eller videreutdanning.
  • Opprette en traineeordning i den kommunale helsetjenesten for sykepleiere slik man ser i sykehusene. Dette innebærer at traineesykepleieren i løpet av to år arbeider på et arbeidssted på enten sykehjem, hjemmesykepleie eller omsorgsbolig i fire-seks måneder, før hun skal over til et nytt arbeidssted eller avdeling. Etter to år er sykepleieren sikret en fast fulltidsstilling i kommunen.
  • Vurdere å opprette en vikarpool i kommunen med sykepleiere og helsefagarbeidere som kan forhåndsbestilles ved korttidsfravær og ledige vakter. Helsepersonellet som jobber i vikarpoolen, skal ha en turnus å gå etter, og ha fått opplæring på ulike arbeidsplasser før de kan leies inn på ledige vakter. Helsepersonell i ufrivillig fast deltid, kan spe på med en fast deltidsstilling i vikarpoolen slik at total stillingsprosent blir 100.
  • Forebygge ensomhet, fysisk inaktivitet og depresjon hos eldre gjennom opprettelse av lokale samlingssteder, aktivitetssentre og besøksordninger.
  • Gjenopprette Lindrende enhet som en selvstendig avdeling ved Sola sykehjem.

Barnehage, skole og oppvekst

En trygg og god oppvekst gir et godt fundament for livet videre. Det skal være et sikkerhetsnett som tar barnet i mot når det trenger hjelp eller faller utenfor. Videre skal det være sikkert og trygt for barn å ferdes i trafikken.

De ansatte i barnehagene er svært viktige voksenpersoner i starten av barnas liv. De Grønne vil legge til rette for at de ansatte har god og riktig kompetanse og at det er nok ansatte til at barn og foreldre opplever barnehagen som et trygt sted der alle blir sett og fulgt opp. Utearealene skal i størst mulig grad utformes med hensyn til barn med ulik funksjonsevne.

I historisk sammenheng tilbringer barn mer tid på skolen enn noensinne. Fri lek, tid med familien og aktiviteter utenfor skolen er også viktig for barns utvikling og dannelse. De Grønne vil verne om barns tid utenfor skolen, ved å innføre leksefri for småtrinnet.

MDG ønsker en variert skolehverdag, med fokus på kreativitet, samarbeid, lærelyst og nysgjerrighet i stedet for målstyring og dokumentasjon.

Vi ønsker å gi læreren tillit og rom for å være den gode læreren. Klassestørrelsene må ned, og læreren må få tid til å være tett på hver enkelt elev. Målstyring og dokumentasjonskrav har tatt overhånd i skolen, og vi må minske oppgavebunkene for læreren.

Sola MDG vil:

• Risnes og Sømme barnehage skal bestå når barnehagen på Myklebust åpner.
  • Styrke kompetansen i barnehage og skole for å tidlig avdekke vold, mobbing og overgrep mot barn.
  • Redusere prisen på barnehageplass
  • Etablere flere kjøkkenhager i barnehager og skoler
  • Tilrettelegge for flere lokale lavterskeltilbud for familier i sårbare situasjoner, blant annet i samarbeid med helsesykepleiere og barnehager.
  • Sikre at barn med funksjonsvariasjoner eller sykdom får oppfylt sine lovfestede rettigheter til opplæring, helsehjelp, fritidsaktiviteter, familiesamvær, omsorg og samfunnsdeltakelse, på lik linje med andre barn.
  • Arbeide for at barnehagelærerne får systematisk etter- og videreutdanning.
  • Bygge barnehager med tilgang til varierte utearealer som bidrar til fri lek, kultur og naturopplevelser.
  • Ta et krafttak mot mobbing, trusler og vold mot både lærere og elever.
  • Få flere sosiallærere inn i barne- og ungdomsskolen som ledd i å hindre psykisk uhelse blant barn og ungdom. Ingen skole skal være uten.
  • Ansette flere spesialpedagoger i skolen.
  • Styrke PPT-tjenesten.
  • Styrke skolehelsetjenesten.
  • At skolen fra 1. – 4. trinn i hovedsak skal være leksefri, med kun leselekser. Mellomtrinnet og ungdomstrinnet skal ha frivillig lekser med leksehjelp på skolen.
  • Begrense bruken av digitale læringsverktøy i mellomtrinnet, og kutte det helt ut i småtrinnet.
  • Sikre fartsdempende tiltak i nye boligområder slik at barna kan ferdes trygt i sitt nabolag.
  • Gjøre SFO gratis på alle trinn
  • Sørge for at førsteklasse først og fremst er et overgangsår, der fokus er på lek og sosialisering
  • Gi læreren tid til å være lærer ved blant annet å få ned klassestørrelsene og gi læreren færre administrasjonsoppgaver
  • At opplæring med blyant og papir skal være i hovedfokus de første årene på skolen og begrenset opplæring på skjermflater frem til 4.klasse
  • Ha grønne uteområder med spiselige vekster og insektvennlige planter
  • Ha lokale vaktmestere på skolene for å holde en god kvalitet på bygningsmassen

Bærekraftig kystmiljø og landbruk

Vi i Sola MDG er opptatt av å ta vare på vår flotte og særegne kyst. Tananger representerer med sin havn og beliggenhet ved kysten noe helt særegent her på Jæren og i Rogaland. Vi ønsker en livlig og koselig havn der innbyggere kan kose seg i en idyll, hvor lokale fiskere kan være aktive og høste av vår kysts mange goder. Kystfiskeren står helt sentral her, der den kan stå på brygga og selge dagens fangst. Hummeren har en sentral plass i Sola sin historie og vi i Sola MDG var sentrale i vårt første hummerreservat. Ølberg havn representerer mye av det samme. Vi vil sørge for at fremtidig bygging i disse områdene skal foregå med statsforvalterens velsignelse for å opprettholde kulturen og historien i området og ikke la kapitalen og byggeiveren få forløpsrett.

Sola er en landbrukskommune og de siste års utvikling mtp på krig og konflikt, samt en pågående klimaendring, bekrefter viktigheten av landbruket og selvforsyning. Vi ønsker økt selvforsyning og kortreist mat. Da må det legges godt til rette for landbruket. Økt selvforsyning og et bærekraftig landbruk er fremtiden. Det må umiddelbart stanses enhver nedbygging av matjorda. Vi har kjempet for matjorda, men blitt nedstemt av flertallet i 4 år i utvalg for plan og miljø. Vi er eneste parti som kan garantere 100% vern av matjorda. Vi ønsker økt dyrevelferd og ser at dette kan kombineres med økt satsing på landbruket med tilførte ressurser som kan gjøre en overgang til økologisk eller biodynamisk landbruk mulig uten tap eller økte kostnader. Vi må spille på lag med jorda og naturen slik at den kan fortsette med å gi oss sikker og trygg mat -det er dette som er bærekraftig landbruk. Vi ønsker ikke noen boligbygging i Kvithei. Det fortrenger områdene til beitende sauer og vil ødelegge en fantastisk kystlynghei med sin egenart og helt spesielle natur.

• jobbe for et rent hav
  • rydde kysten for plast i samarbeid med lokale aktører
  • starte med en umiddelbar stans i all taretråling for så å ha et 10 års intervall for fremtidig tråling som skal utføres på en mer bærekraftig måte
  • legge til rette for kystfiskeren og dens muligheter for å selge fersk sjømat
  • ikke ha oppdrettsanlegg på eller ved vår kyst
  • sikre god vilkår for kysttorsken samt hummeren
  • regulere ferdsel som forstyrrer naturen, fuglene og dyr i og rundt vår kyst og strender
  • spille på lag med statsforvalteren, kystfiskeren og kystkultursamlingen i Tananger som besitter riktig og viktig kompetanse
  • ha økt selvforsyning og en plan for denne i kommende 4 års periode
  • ha kortreist mat og flere salgsboder direkte fra gårdene
  • sikre naturlige leveområder for biene
  • regulere kantslåtten og beskjæringen av all kommunalt ansvar (friareal og lekeplasser) for å sikre en bærekraftig pollinering
  • ha urbant landbruk med grønne tak og fellesområder med mulighet for dyrking av mat/grønnsaker/frukt
  • støtte skolehager
  • gi ekstra støtte til bønder som ønsker solcelleanlegg på sine tak
  • ha flere økologisk og biodynamisk drevne gårder og legge til rette for disse med godt samarbeid og dialog med bonden
  • støtte oppstart for fruktbønder og andre som ønsker å produsere kortreist mat på en bærekraftig måte

Næringsliv og grønn omstilling

I en tid der vi står overfor store omstillinger er arbeidstakernes rettigheter viktig. Vi ønsker et innovativt næringsliv som fremmer naturmangfold, kutter utslipp og skaper arbeidsplasser i regionen vår. Sola kommune skal være en støttespiller og en pådriver i det grønne skiftet.

Kunnskapen i petroleumssektoren er stor og relevant for fremtidens næringer. Derfor må vi sørge for at en omstilling resulterer i at vi beholder arbeidsplassene lokalt for å videreutvikle et godt næringsliv lokalt.

Kommunen skal være en pådriver for at bærekraftige og miljøvennlige bedrifter etablerer seg i kommunen, og for at eksisterende bedrifter omstrukturerer sin bedrift til å bli grønnere.

Det må bli enklere å etablere små, lokale virksomheter, spesielt innen handel-, håndverk og servicenæringer. Samtidig ønsker vi å styrke sosial-entreprenørskap og legge bedre til rette for gründerskap.

Sola MDG vil:

• Redusere flyreiser og gjøre det enklere å jobbe hjemmefra
  • Bidra til økt bærekraftig sysselsetting i maritime næringer
  • At kommunen skal samarbeide tett med både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene for å bidra til klimakutt, ivaretakelse av natur og matjord, trygge arbeidstakernes rettigheter og for å holde sysselsettingen på et høyt nivå
  • At kommunen bruker sitt omfattende eierskap til å stille krav og dreie sine virksomheter over i bærekraftig retning
  • At kommunen vektlegge bærekraft 50% som tildelingskriterium ved offentlige anbud
  • Gi støtte til arbeidet med å omstrukturere kompetansen og teknologien fra olje- og gassbransjen til bruk i nye fagområder
  • Støtte ulike arenaer for samskaping og “gründerfabrikker” som jobber for fremtidens grønne næringsliv
  • Stille strengere krav i kommunale anbud om bruk av lærlinger og fagarbeidere
  • Støtte gjenbruksstasjoner og andre dele-, utleie- og utlånsordninger
  • Styrke lokale virksomheter innen handel-, håndverk- og servicenæringene,
  • Styrke støtten til sosialt entreprenørskap